Alla inlägg den 24 augusti 2007

Av Jalka - 24 augusti 2007 23:17

Kände att jag måste kompensera gårdagens mörka sidor...eller måste man det...är inte det typiskt svenskt?

Jag är den jag är...so what!

Om jag är lite förbannad ena dagen...och glad den andra...vad spelar det för roll! Varför var jag ledsen och förbannad igår?...ja...det finns många orsaker. Jag jobbar med att utreda olyckor på järnvägen och utbilda "rallare".

Det är ett jobb jag trivs med för det mesta...men ibland blir det "to much".

Jag fick i uppdrag igår att utreda varför en man blev påkörd av ett tåg...händer tyvärr ... Då kände jag mig lite uppgiven...förbannad och faktiskt lite arg. Varför gör vi inte mer för att förhindra dessa tragiska olyckor? Svaret är kort och gott...Pengar!

Om Banverket fick obegränsat med pengar skulle vi inte ha några tågförseningar, inga ihjälkörda människor osv...Men nu är vi inte där. Vi har inte obegränsat med skattemedel för att informera barn, ungdommar och vuxna att det är dumt att gena över spår. Vi har inte medel till att rusta upp banorna så att det inte blir störningar...Men...vi gör vårat allra bästa...Visste ni att ett lok inte har en ratt? Det kan inte veja för någon som står i spåret! Visste du att ett tåg i 130 km/h behöver nästan 1000 meter för att stanna? Det blir så när järn möter järn...Men ändå chansar folk att hinna över ett spår...Ett tåg i 200 km/h rör sig 56 meter/sek...och det nästan ljudlöst. Så...när man sitter där med en Polisutredning, ett obduktionsprotokoll och vet att man skall pussla ihop något för någon som aldrig kommer att läsa det...då tänker man på dem som kan...det vill säga de som är anhöriga. Varför ställde sig mamma framför tåget undra Katrin 23 år...eller varför chansade pappa undrar Micke 17 år...Då blir man lite lack...som utredare av olyckor...Visste ni att ca: 400 människor dör i trafiken varje år? Men att nästan 1500 tar livet av sig... Vart tror ni pengarna går? Bättre vägar, säkrare bilar...men sjukvården, psykvården...vad får dom?...Jag har jobbat som mentalskötare...Jag vet att det är en undanskymd plats för de flesta...men där behövs mer resurser...Folk i Svea rike mår dåligt...Folk behöver hjälp...Vem fa... skall hjälpa dem? Alex Schulman...tror inte det...Linda Rosing...knappast...vi behöver människor som du...och jag...som bryr sig...som vill förändra...vill du?

Ovido - Quiz & Flashcards