Alla inlägg under oktober 2007

Av Jalka - 21 oktober 2007 11:34

Jaha... då var det dax för sista avsnittet av Sopranos. Får väl htta på något annat att följa...

Tycker att serien har varit bra genom åren.

Nu vore det roligt om man kunde börja visa Bläckfisken från början... då har man något att se frammåt på Tv. 


Av Jalka - 20 oktober 2007 23:43

Efter att ha suttit och kollat på fotboll hela eftermiddagen... lagat mat för 9 personer ( det var min fru som stod för matlagningen) så var det skönt att sätta sig i Bastun.

Visst är det underbart att få värma sig... sätta sig ute och titta på stjärnorna i 0 gradigt... och njuta... utan öl!

Efter det ett avsnitt med Dalziel & Pascoe... kvällen är gjord! 


Av Jalka - 20 oktober 2007 21:55

Det som inte kunde ske... ja så är det ibland... Efter en håglös tillställning förlorade vi med 0-2.

Men nu blir vi iallafall inte slitna nästa år!

Det var många på plan som har mer att bevisa... 

Av Jalka - 20 oktober 2007 14:33

IF Elfsborg tar idag emot Örebro Sk på Knalleseum.

Känns som om pöjkarna är redo för en seger idag... den första sedan segern mot GAIS. Därefter har det blivit 5 oavgjorda och en förlust... ändå ligger vi fyra med storchans att avancera uppåt i tabellen om vi avslutar med två segrar. Tror på 3-0 idag... målskyttar blir Bajrami, Avdic och Bella.

Det är dock ett hårt kämpande ÖSK som vi möter som är beredda på att offra allt för att hänga kvar i Allsvenskan. Forza  

Av Jalka - 20 oktober 2007 13:36

Idag kunde jag ta en promenad utan hund... då fick man mer tid för foto.

Har hittat en ny runda som är ca: 6 km lång med en del grymma backar där man kan få igång pumpen. Försöker unna mig en timme varje dag för motion... har slarvat sista månaden men nu är jag igång igen... skall ju ner från mitt max som var 110 kg i november förra året, tll 88 kg som är målet.

Just nu ligger jag på 98 kg. Men nu skall jag välja bort öl som bastudryck och äta mindre portioner av mat... samt äta minst två frukter/arbetsdag som mellanmål. Tror på en långsiktighet vad det gäller vanor... Atkins och Nutrilett är inget för mig... Hemligheten ligger i att göra åt mer energi än du får i dig... Så vill jag unna mig mer mat eller fel typ av mat... då får jag röra på mig mer... så enkelt är det!


Dåliga vanor måste bryta och nya vanor läggas till... Gröt eller fil till frukost istället för vitt bröd och ost.

Ett äpple eller banan till kaffet istället för macka eller kaka vid fikarasterna på jobbet.

En rejäl portion med grönsaker som förrätt innan man fyller tallriken med lunchen.

Lagad mat på riktiga råvaror istället för snabbmat och micromat.

Linser, bönor och kikärtor har mycket protein... om man vill variera sig.

Fisk och riktigt smör, olivolja och starka kryddor... ja det finns mycket man kan göra. Colting sa en gång att man äter ca: 25 mål mat i veckan... börja med att byta ut en del av dem till något nyttigare.

½ kg viktminskning/vecka blir 26 kg på ett år... och uppgången efteråt kommer inte på samma sätt... då de bygger på nya vanor!

 


Av Jalka - 19 oktober 2007 15:19


På hösten brukar jag tänka tebax... på året som gått... på åren som gått...

Hösten sätter liksom punkt på så mycket.

På grönskan, på fotbollssäsongen!

Man får tid att andas frisk luft, lura lite och börja formulera framtiden.

En liv är ju inte så långt, 70-80 om man får vara frisk... och ett liv som levs går ju så fort... det vet du väl själv hur fort en kväll i glada vänners lag kan gå... eller en semester!

Hitta två gamla bilder på temat höst...

Den första är på min dotter GoneDrifting när hon var liten...





Den andra är på mig själv ... på den tiden man hade hår och inte lika mycket pondus...

Av Jalka - 19 oktober 2007 12:27


En liten reflektion från ett hotellfönster i Mumbai...

Vart är alla dessa människor på väg?

Vi hamnade på ett Hotell inte långt ifrån flygplatsen... tog en timme med taxi... och en genomblöt skjorta efter alla tutningar, filbyten och inbromsningar. Folk mitt i gatan, bilar överallt... och alla tutar!

Dofter, rörelser och fattigdom.

Vårat hotell gränsar till en av alla dessa slumoråden som finns i Mumbai.

Här är skylten till "vårt" matställe... Vi åt här två kvällar. Men jag lurar fortfarande på all denna rörelse... människor jag aldrig sett... och aldrig kommer att se igen. Med egna liv, drömmar och sorger...

Av Jalka - 19 oktober 2007 12:23

Ibland får man ta risker för att få det man vill ha... kalkylerade risker med tanke på eventuell risk är väl bäst!

Aktier, fonder, tips och andra investeringar är ju bara kalkylerade risker... ibland knappast kalkylerade...

Hur många har igentligen efterlevnadsskydd på sitt pensionssparande?


Ovido - Quiz & Flashcards