Alla inlägg den 12 oktober 2007

100

Av Jalka - 12 oktober 2007 23:57

Att få 100 besök på en dag... det är värt att fira!

Fast... varför?

Visst växer egot... och självförtroendet... men vad gör det om 100 år?

Men jag är skitglad för det... faktiskt! 

Det får bli en Lagavullin 16 årig... självfallet en Islay...Syns imorgon... 

Av Jalka - 12 oktober 2007 23:50

Varför är vi så rädda för att kommentera andras bloggar?

Uppenbarligen läser vi andras bloggar... vi tittar på bilder... vi skrattar... och vi känner igen oss.

Vi kanske känner personen!

Det kanske är en granne, en jobbarkompis eller en vän...

Men att ge en kommentar, en hälsning... Skall det vara så svårt?

Jag vill bli bättre på att kommentera andras tankar...

Vill du? 

Av Jalka - 12 oktober 2007 22:44

 Av en tillfällighet hamnade jag på en annan blogg när jag väntade på "pinget" av mitt senaste inlägg.

Där pratade hon om diktaren och mystikern Rumi... blev lite nyfiken och var tvungen att gå ut på nätet och leta lite...

Här har du en kvällsdikt...


Dig endast, av allt i världen

Dig endast, av allt i världen, väljer jag!
  Vill du lämna mig bedrövad?
Min hjärta är en penna i din hand,
  min lycka som min sorg beror av dig.
Vad annat än vad du vill, kan jag vilja?
  Vad annat kan jag se, än vad du vill visa?
Ibland låter du gro ur mig en ros, ibland ett törne.
  Ibland doftar jag rosor, ibland drar jag ut en tagg.
Vill du ha mig si, så är jag si
  och vill du ha mig så, så är jag så.
I det kärl där du ger själen dess färger,
  vad är där jag och vad mitt hat och vad min kärlek?
Du var den förste och skall vara den siste!
  Gör mitt slut bättre än min början.
När du är dold, hör jag till de otrogna,
  men när du visar dig, hör jag till de trogna.
Jag äger inget, utöver vad du har givit,
  så vad söker du i min ficka och min ärm?

Av Jalka - 12 oktober 2007 22:17

Det var ju inte den svagaste länken...Det var det tysta skriket...Jaja

Så kan det gå...Nu skall vi snart sätta oss.

Lilla Zeberdee kom hem tidigt...förfesten hade spårat ur...Så blir det ibland!

Men då kan vi ju ha filmafton.

Store sonen har redan somnat...tydligen tufft att gå på gymnasiet!

Nu skall jag ta mig ett gott glas vin och njuta av lite svensk snutfilm...med inslag av stödkragerealism ackompanjerad av Calvados orkestern på balkongen...Recension kommer...

Av Jalka - 12 oktober 2007 21:33

Nu skall jag in och titta på en Beck film...

Den svaga länken... den tar upp ett problem som jag stöter på mycket i mitt jobb som utredare...

Nämligen människor som rör sig i järnvägsspår... människor som dör och skadas i järnvägsspår.

Får väl kommentera, eller snarare recensera filmen efteråt... vi synes! 

Av Jalka - 12 oktober 2007 21:21

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant."

Göran Persson.

Trodde aldrig att jag skulle citera GP...men här sammanfattar han hela min vardag som utredare på järnvägen. Allt jag skriver skall kunna undersökas, det skall vara sant och korrekt. Men att utelämna något eller trycka på något annat är inte lögn...lika lite som statistik skulle vara sanningen... 

Allt som står i en utredning är filtrerat av den skrivande utredaren... så är det bara...Varför skulle vi annars ha olika politiska partier, trosriktningar?

De flesta religioner säger att det bara finns en Gud... men vägen dit är man beredd att slås för. När jag skriver en utredning så vill jag att den skall spegla sanningen...som jag ser det!

Om utredningen är lång eller kort är bara formalia...kan jag lägga fram fakta, visa på beroenden etc... utan att filtrera med min kunskap?

Tror inte det!

Alltså är den som "tolkar" sanningen lika viktig som sanningen... eller?

Ibland säger avsaknaden av viss fakta mer än den fakta som presenteras... tror nog att jag skulle passa som advokat... nä!

Snarare åklagare... fast en snäll och mänsklig åklagare... 

Av Jalka - 12 oktober 2007 21:01

Som jag hoppades... och trodde vann Islay Whiskey kampen över vad man föredrar en kulen höstkväll.

Islay fick 53,3 % av rösterna...Det ni!

Av Jalka - 12 oktober 2007 19:33

Tänk att vissa veckor är så tröttsamma!

Kanske inte så konstigt att denna är det då man kom hem från Indien i måndags kväll...gick och såg IFE mot HBK...var på Järnvägsmässa på Elmia i Jönköping i onsdags och sedan jobba två dagar. 

Men jag känner mig helt slut...stackars frun som jobbar hela helgen...

Idag gjorde jag en gräsänklingskvällsmat...värmde Pizza i ugnen... fördelen när man får en del var av varje Pizza som blir klar är att familjen är samlad i en timme innan alla är mätta. Nu skall vi ha filmkväll... käka popcorn, chips och lakrits. Blir nog trevligt. Stora tösen Zeberdee är ute och firar sin och sin väns födelsedag med en krogsväng... får se till att fylla popcorn maskinen tills hon kommer hem inatt... det är tradition... sen får hon värma Pizza resterna till brunch. Själv skall jag nog njuta av lite gott vin medans man tittar på filmen.

I helgen skall jag nog gå igenom fotona från Indien och skriva ner lite tankar...

Har lyssnat på senaste Peter LeMarc i bilen till och från Götet i veckan... den växer... känns vuxen på någe vis...  

Ovido - Quiz & Flashcards