Alla inlägg under april 2008

Av Jalka - 28 april 2008 00:25

Jag tycker fotboll är kul... men det är ju inte allt.

Jag kan njuta av en bastu med frugan, lyssna på Juanez när han sjunger om sin svarta skjorta medan frugan och jag njuter av en god Malbec och vår dotter gör varma mackor. Jag kan njuta av att värmen är här och att jag kan stuva undan mina "SAD" lampor.

Jag skall med början imorgon berätta hur man gör om i en trädgård... nu skall jag sova! Gu natt! 

Av Jalka - 27 april 2008 23:57

Statistik i all ära... men det mesta går att bevisa med statistik... eller hur!

Jag vill ändå med statistiken som grund visa på två tänkta scenarier för årets Allsvenska...

Vi börjar med den "tråkiga"...

Vinnarna blir Elfsborg som genom sina förmåga att inte förlora vinner på 57 poäng. Tabellen blir...

IF Elfsborg 30 15 12 3 36-14 57

Här bygger framgången på starkt försvarsspel och en förmåga på att spela på 1-0 ledning. AIK 1998 och Elfsborg 2006 lyckade med detta.

Nästa scenario kanske är lite "roligare"...

IF Elfsborg 30 19 6 5 57-30 63

För att lyckas med det krävs följande... Ett starkt försvar, ett ännu starkare mittfält och en gedigen spelidé.

Experter säger att man inte kan vinna utan en toppforward som gör 15 mål... men det säger jag är bullshit!

Kolla på de storlag som finns idag...

De flesta spelar 1-4-2-3-1... Mittfältare som Ronaldo, Gerrard, Ballack, Lampard etc gör mål, mycket mål. Tiden är förbi då en forward gör tre, fyra gubbar och stänker in bollar. Torres och Zlatan kan det... men de allra flesta mål sker på fasta situationer och enkla mål inom straffområdet. Här krävs det snabbhet och skickliga spelare med en god första touch.

Jag tror att årets Allsvenska kommer att avgöras runt midsommar... Vilka kommer att kunna köpa och vilka som blir köpta... Här finner ni vinnarna 2008. Och där står Elfsborg och Malmö i en egen division. Må bästa lag vinna... Forza Elfsborg

Av Jalka - 27 april 2008 23:36

Så vad drar jag för slutsatser...

För att vinna Allsvenskan 2008 så krävs det att man vinner 18 matcher, vilket bara Djurgården lyckades med under 2003 på de tolv år jag tittat på.

Att spela högst 7 oavgjorda. Två gånger har mästarlaget spelat fler oavgjorda... AIK 1998 hade 13 oavgjorda och Elfsborg 2006 hade 11 oavgjorda.

Sen skall man inte förlora mer än 5 matcher... Endast tre gånger på de tolv åren jag studerat har mästarna förlorat mindre än 5 matcher. AIK 1998 förlorade 2, Malmö förlorade 4 då de vann 2004 och Elfsborg förlorade 2 då de vann 2006.

Vad gäller gjorda mål så säger statistiken att mästarna skall göra 1,89 mål/match. Det har följande mästare lyckats med... Halmstad gjorde 1,9 1997, Djurgården gjorde det två gånger i rad... 2002 gjorde man 2,0 och 2003 gjorde man hela 2,4 mål/match. Det lägsta snittet har AIK då man vann 1998... 1,0 mål/match i snitt!

Vad gäller insläppta mål så sa statistiken 0,9 insläppta mål/match.

Det har mästarlagen klarat av hälften av säsongerna... Här sticker AIK's snitt på 0,6 insläppta/match 1998 ut... och till viss del oxå Elfsborgs 0,7 inläppta/match 2006. 

Av Jalka - 27 april 2008 23:30

Om vi nu tar den Europeiska statistiken och för ihop med den Allsvenska och utökar antalet matcher till 30 som är fallet för i år så får vi fram följande resultat...

30 matcher

18 vinster (60,81%)

7 oavgjorda (22,34%)

5 förluster (16,85%)

57 gjorda mål (1,89/match)

27 insläppta mål (0,9/match)


Av Jalka - 27 april 2008 23:26

Om vi använder samma genomsnitt på Allsvenskan de senaste 12 säsongerna så skulle vi då få fram följande tabell...

26 matcher

15 vinster (57,69%)

6 oavgjorda (23,08%)

5 förluster (19,23%)

47 gjorda mål (1,81/match)

24 insläppta mål (0,92/match)

Av Jalka - 27 april 2008 23:15

Har roat mig att se vad som krävs rent statistiskt för att vinna ett mästerskap.

Mitt urval består av 13 ligor i Europa just nu och vad som krävs rent resultatmässigt.

Jag har valt Manchester United, West Bromwich, Swansea, Inter, Real Madrid, Lyon, Bayern Munchen, PSV, Fenerbahce, Olympiakos, Chievo, Celtic och Ålborg. Ja men! säger en del... alla dessa ligor är ju inte klara... men då säger jag som så...nästan!

EU Mästare enligt snitt har då följande tabellrad...

35 Matcher

22 Vinster (63,92%)

7 Oavgjorda (21,60%)

5 förluster (14,48%)

68 gjorda mål ( Snitt 1,98/match)

31 insläppta mål (0,88/match) 



Av Jalka - 20 april 2008 12:39

Är lite orolig idag...

Trodde att Örebro och Ljungskile skulle bli de lätta matcherna och att Sundsvall skulle vara den svåra nöten att knäcka... Nu visade det sig att det vara tre svåra matcher... och tror att  det är till vår fördel idag.

Sundsvall tror mer på sin förmåga efter att ha sett spelet mot Ljungskile och Örebro... medans våra gula hjältar har insett att det krävs mer... mycket mer för att vinna på förhand "lätta" matcher.

Jag tror att våra hjältar kommer att vara otroligt fokuserade och revanshsugna idag. Hur går då matchen...?

Det finns två scenarior...

Om... och jag skiver om... om vi inte får in en boll första 20... ja då kan det gå åt helvete! Då blir vi ängsliga, vi överarbetar och tappar initiativ. Vi blir rädda för att förlora och släpper in Sundsvall i matchen... och då finns alltid faran vid en fast situation som innebär inlägg mot ett demoraliserat Elfsborg.

Men jag tror att vi får in en boll i början och sen kommer ketchupeffekten...

1-0 Avdic på nick efter hörna av Ishizaki

2-0 Berglund efter framspelning av Anders

3-0 Ishizaki på frispark

4-0 Avdic på nick efter inlägg av Ishizaki

Forza 


Av Jalka - 20 april 2008 12:00

Har funderat senaste tiden på svagheter och styrkor hos dagens Elfsborg...

Om vi börjar med materialet så är det en av Allsvenskans bästa trupper.

Tyvärr har vi skador som stör. James Keane, Andreas Augustsson och Jari Illola kan bli en tillgång till hösten. Mattias Svensson fick sluta på grund av skador och Fredrik Berglund har haft ljumskproblem. Under EM uppehållet får vi nog förstärka laget med en eller två mittfältare då vi riskerar att förlora Ishizaki till proffsliv.

På tränarsidan har vi toppkvalitet om än en liten fundering kring spelidéen!

Arenan är i toppklass och vi får en ny plastmatta i sommar.

Ekonomin är bra och allt runt omkring laget förutom hemsidan är lysande.

Varför har jag då tveksamheter...?

Om vi börjar med spelidéen... Elfsborg har tydliga influenser från Italien där tränare Haglund har varit på tränarbesök vid ett flertal tillfällen. Man spelar oftast ett tight försvarsspel med snabba omställningar. I sifferkombination kan man säga att det är 1-4-2-3-1.

Man vill ha Svergies bästa passningsspel och väldigt aktiva kanter.

På hemmaplan fungerar det bra... så även under säsongen när planerna på bortaplan tillåter det... men på dåliga planer blir det väldigt ineffektivt och krampaktigt... Man kan oxå diskutera om vi har materialet till det spelet. Då tänker jag på den första touch som krävs. I truppen finns tyvärr ett flertal spelare som inte klarar av det i ett högt tempo och då blir laget lidande. Man kan säga att ambitionen kanske är allt för hög i förhållande till materialet. Vad kan man ändra på? Man kanske skall göra en svensk modell av det Italienska, eller rättare sagt flera!

På hemmaplan har vi en modell som bygger på väldigt snabba passningar med stora krav på första touch och "smartness" och kreativitet. Där får spelare som Anders, Ishizaki, Bajrami, Avdic, Elmin, Lucic, Floren, Illola, Berglund stå för farten och kreativiteten.

På bortaplan får vi köra mer med ett kampmoment inblandat... där finns större plats för spelare som Mobeck, Martin Andersson, Helgi, Augustsson.

Sen får vi köra en mix när vi möter internationellt motstånd.

En annan tanke som slagit mig är att vi använder oss av fel typ av målvakt till vårt spel... Johan Wiland är en underbar person med hjärta för klubben och en social patos... men han är en linjemålvakt som har sin stora kompetens i reaktionerna och kampen man mot man. Vad vi behöver är en målvakt med bra fötter och styrka i luften. Nästan alla farligheter som skapas mot oss sker på hörnor, offensiva frisparkar och långa inkast. Vi blir satta under press för att vi inte vinner kampen i luften. Jag vill se ett byte till Abbas Hassan. Han är stor, atletisk och är bra på fötterna. Jag tror att han på sikt skulle kunna bli landslagsmålvakt med lite mer rutin och hårdhet i luftspelet. Med den tryggheten på fasta situationer skulle vi inte tappa så många mål i onödan. Vi kan se att de tre mål vi släppt till i år har varit efter tveksamma insatser i inläggssituationer. Ja... det var lite tankar för stunden...

Ovido - Quiz & Flashcards