Alla inlägg den 13 oktober 2007

Av Jalka - 13 oktober 2007 23:53


En dålig arbetare skyller på verktygen säger ett gammalt engelskt ordspåk.

Är det inte så?

Det är inte mitt fel... alltid någon annans... eller något annat!

Dommaren var kass... Läraren förstod inte mig... Klockan ringde inte...

Vart tog vårat eget ansvar slut...? 

Av Jalka - 13 oktober 2007 23:40

"Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer."

Så sa Thomas Watson 1943 då han var styrelseordförande på IBM 1943...

Tänk vad fel man kan ha...

När jag var i mina barns ålder hade vi svart/vit Tv...

När jag var 16 kunde man spela "Tennis" på en grej man kopplade till Tv'n.

Jag såg en videofilm på Betamax när jag var 15...

Jag gick en data-variant av Naturvetenskaplig 1979-82 och det var en nyhet... Vi progamerade i ABC 80... hård disken var lika stor som ett klassrum...Wow

Idag skall alla barn ha en egen dator, med häftigt grafik kort och mycket minne... man skall ha en snabb bredbandsuppkoppling på minst 8 mb... helst 24 eller 100 om man får drömma.

Man har rest i Europa, åkt skidor i Österrike innan man börjar på högstadiet...

Men ...?

Är man lyckligare... vet man mer?

Hinner vi med?

Hinner vi föräldrar med?

Tror att vi är lika förvillade...

För 30 år sedan såg man upp till de gamla... de hade levnadsvisdom...

Idag vill alla som fyllt 40 se ut och leva som om de är 20... Ingen vill vara klok eller vis... tror du mig inte så skall du lyssna 1 timme på en kommersiell radiokanal när du pendlar till jobbet... När de läser nyheter låter det... Eh hum va! Antisionister... eller hur det nu skall uttalas tycker att.. vad det nu betyder etc...

Fördumnng är allmänt utbrett... Jag skall inte bidraga med mer just nu...

Av Jalka - 13 oktober 2007 23:17

Gone Drifting är hos sin kille...

Zeberdee är hos Fröken C och kollar på film...

Store Pöjken är hos Mr T och tröstar honom för att hans nya moppe skar efter  en ½ timmes körning...

Lilla Joe borstar tänderna och väntar på att bli nattad...

Muminmamman sover sött efter att ha jobbat.

Själv skall jag blogga vidare... 

Av Jalka - 13 oktober 2007 23:11

Vi vann... Och Anders gjorde mål... Tacosen blev god...That's it!

Frugan är trött...Hon jobba från klockan 13:00 igår till 16:00 idag... Långa pass!

Titta på Dalziel & Pascoe ikväll. Älskar Reginald Hills böcker.

Detta avsnitt var fräckt filmad. 

Av Jalka - 13 oktober 2007 18:46

Vissa dagar bara svischar förbi... Frugan jobbar så idag har man fixat frukost, tvättat 3 tvättar, torktumlat, lagat hemmagjorda köttbullar med en smaklös gräddsås. Varit med killarna och handlat vinterjacka och underställ till träningarna... väl hemma igen hejdade mig Gone Drifting och Zeberdee... de skulle ha skjuts till två helt motsatta adresser... 1 timme i bil och diskussion med töserna... nu är jag äntligen hemma... Frugan har kommit hem och står och hackar grönsaker... köttfärsen fixade jag... hoppas store pöjken kan slita sig från sina två kompisar och duka... för nu börjar matchen snart... nu skall jag koppla av lite...

Av Jalka - 13 oktober 2007 18:44

En kassaskåpsseger...tror på 0-4 till Sverige. Elmander gör 2 och Anders Svensson 1, samt Hansson på nick efter en hörna.

Sen tror jag Danmark slår Spanien med 3-2 efter en fantastisk match i kylan. 

Av Jalka - 13 oktober 2007 11:05

Ja...här har man lyckats få med det mesta...

En vinkling mot en hård invandrarpappa, slapp ensamstående rökande morsa, lite pedofili, snuskiga medelålders män, drömmande tonårstjejer, far/dotter problematik, chatt på msn, självmord och uteliggare... var och en av de små teman som drogs in kunde renodlats i var sin film istället för att baka in allt i en.

Tycker att händelserna kring järnvägen var realistiska förutom att jag aldrig träffat på så många engagerade poliser, med så mycket teknisk utrustning på en olycksplats...dessutom fanns det ingen olycksplatsansvarig eller utredare från Banverket med... tror inte heller resenärerna hade uppskattat att vi hade haft tågstopp på en enkelspårig bana så länge... men här är det tågnörden inom mig som pratar/skriver.

Sen välkomnar jag en debatt kring självmord i dagens samhälle!

Vägverket och Banverket har ju nollvisioner... ändå dör det ungefär 400 på vägarna och 80 på järnvägen varje år.

Antalet självmord i Sverige ligger mellan 1400-1500 per år!

Finns det någon politiker som vågar föreslå en nollvision här?

Eller blir det bara ett tyst skrik? 

Ovido - Quiz & Flashcards