Alla inlägg den 11 augusti 2007

Av Jalka - 11 augusti 2007 21:05

Klockan ringer redan halv sju...gäsp...är det inte lördag?

Ja just det...lovat frugan att besöka glasriket runt Lessebo och Nybro.

Sagt och gjort...20 mil och tre timmar senare börjar vi vandra runt i glashyttorna...Ja...vi var ju inte ensamma...hemskt många tyskar söker efter fynd och utförsäljningar bland glas i Kosta, Boda och Orrefors.

Men det var väl inte det som slog mig en sådan här dag...Det var väl framförallt tre saker som gick upp för mig.


1. Vart är romantiken...ja inte mellan mig och frugan...utan romantiken i byggnaderna, hantverket, produkten...Jag hade sett framför mig vackra gamla tegelbyggnader, härliga stora fönster och tidstypiska 1700-1800 tals kläder och guidningar...men här var det sletna lokaler, dålig ventilation, smutsigt och oerhört kommersiellt...Här finns det mer att göra!


2. Spännande glas! Jag kom på att jag vill ha nya, roliga, mysiga och spännande glas. Vi har ofta...läs alltid handlat på IKEA...bra, billiga och funktionella produkter...men gu va tråkiga! Nu när man kommit lite till åren vill man ha lite charm, lite historia bakom tex ett glas. Jag har ett glas från en häftig pub i Dublin...ett som jag tiggde mig till av en servitris i Frankfurt och ett som jag lånade/stal från puben som vi firade Elfsborgs SM-guld...med andra ord glas som är förknippade med minnen. Så det blev lite udda öl, grappa och konjaksglas från Skruf igår...Inte liknar de något som jag har sett på IKEA iallafall!


3. Glas kan vara konst! Av en händelse klev vi in i en utställning av den kända glaskonstnären Bertil Vallien och helt plötsligt var man förlorad. Jag blev djupt imponerad av hans glas ikoner...hade man haft 60 000:- över så hade man troligen varit en stolt och glad ägare till en av hans ikoner...eller båtar eller något annat av hans underbara alster.

Ovido - Quiz & Flashcards