Alla inlägg under november 2007

Av Jalka - 10 november 2007 13:16

Ja... då var invigningen av de nyinköpta stavarna gjord.

5 kilometer i högt tempo... de nya skorna gav blåsor på hälen och stavarna gjorde att man fick träningsvärk i handleden... men det var en underbar promenad i ett par minusgrader och med lite snö som blänkte i solskenet... kan nog bli en vana... förhoppningsvis! 

Av Jalka - 10 november 2007 13:12

Lilla Zeberdee sa med hög röst..."Fa... här sitter jag en fredagkväll med familjen och spelar Scrabble... och jag är 19 år".

Men det är trevligt... allmänbildande och en kamp på liv och död.

Tre härliga omgångar bara avbrutna av det obligatoriska bastubadet.

Det är vad jag kallar en fredagskväll! 

Av Jalka - 9 november 2007 12:36

Just nu faller höstens första snöflingor utanför mitt fönster... min son som älskar snö frågade mig häromdagen vad jag skulle vara villig att betala för att slippa snö och kyla i vinter... jag svarade 20 000:-

Men vad är en mäniska att sätta sig upp mot himmelens krafter... 

Av Jalka - 9 november 2007 12:04

Att vi vek ner oss sista 30 minuterna igår mot Fiorentina må vara hänt... Att vi inte har moralen att ta tag i oss ute på plan vid flera tillfällen är mer anmärkningsvärt... behöver jag nämna Valencia?

Att Elfsborg byter spelare, spelsystem och gnäller och kritiserar i tidningar verkar vara symptom på att allt inte står rätt till.

Använd de nästan tre veckorna fram till nästa "riktiga" match att prata, diskutera och dra upp riktlinjer inför nästa säsong.

Se över vilka som skall var kvar i truppen... vilka som eventuellt skall tillkomma.

Bestäm ett eller två eller tre spelsystem inför nästa säsong... Åk iväg på någon "teambuilding" och ge järnet. Vi vill inte ha fler såna här rubriker... 

Av Jalka - 9 november 2007 11:20

Igår var det frugans tur att överraska... Hon tog med mig på teater... Vi var och såg Angels in America på Borås stadsteater.

Pjäsen bygger på Tony Kushners Angels in America som han skrev i början på 90-talet. Det var en tung pjäs... en sådan där pjäs man borde ha vetat lite mer om innan man såg den... för att kunna ta till sig det hela bättre.
"Pjäsen handlar om bögarnas digerdöd, den stora pestens offer. Men inte bara det. Pjäsen gör aids till symptom på och symbol för ett samhälle som eroderar, där medkänslan går förlorad och död, elände och galenskap breder ut sig" för att citera Tomas Forser på GP.

Själv kände jag att det handlade om kamp... en kamp där den som är utstött och liten får kämpa skiten ur sig medan det finns de som får allt via kontakter och utpressning. En klassisk "allt är inte som det ser ut att vara" pjäs.

Om religion, homosexuallitet och orättvisor... men där vad man sår alltid hinner ikapp en på dödsbädden. Det var ingen pjäs som man smälte rakt av... utan får fundera på.

Tror det är lättare att förstå vreden hos karaktärerna om man själv hade varit en "minoritet" som fått utstå lidande... men placeringen av händelsen i Usa under 80-talet känns allt för främmande för en Filosofisk Finne...

Men jag kan rekomendera den... men läs på historien först... och njut sedan av skådespelet! 

Av Jalka - 9 november 2007 09:48

Som vän av fred blir man bestört och förbannad när ett pucko går lös och dödar oskyldiga människor... Fy Fa... Att det nu händer i Finland... mitt modersland gör ju inte saken bättre. Att det händer i Usa, Tyskland eller England gör ju varken från eller till... Att det händer är för djä... Själv har jag valt att vara pacifist och vapenfri. Love & Peace!

Det är ju ganska så självklart att man hellre vill älska än slåss. Hat vill väl ingen ha. Om man nu som i det här puckots fall är less på allt och alla... Ta då ansvar för det... gör något åt din situation... sök hjälp... Ge dig inte ut i världen som någon djäv... Arnold, Rambo eller Columbia dyrkare och skjut oskyldiga. Varför vapen överhuvudtaget? Skall jägare få ha vapen? Inte för att de inte kan hantera det... Det kan 99,9 %. Men behövs det en sådan vapenindustri, behövs alla vapen. Nu får jag väl 90 % av mina vänner på mig... nästan alla mina vänner jagar! Ironi!

Men tillgången på vapen är ett stort bekymmer i världen. Går det att reglera? Självklart går det att reglera.

Inte för att jag vet hur... men något måste göras år våldet och hatet i världen... och då menar jag inte med vapen... 

Av Jalka - 8 november 2007 15:59

Kämpa på Gubbar... 1 poäng kan ni kriga er till...

Snart får ni semester.

I hjärtat tror jag på 1-1... hjärnan 3-0 till Fiorentina...

Men man kan ju hoppas på 1-2 och en spännande vinter... Forza IFE

Av Jalka - 7 november 2007 22:56

Vilket mål han gör...Grymt är ordet!

Måste säga att gårdagens 8-0 och dagens 4-2 gör att jag kan vila från mitt kära Elfsborg imorgon och istället njuta av en nylagad tand och teater med kära frun... förresten förlorar mitt kära lag med 3-0 imorgon efter en klart godkänd insats... för inte gör vi väl en Rosenborg imorgon... eller?

Ovido - Quiz & Flashcards