Alla inlägg under juli 2007

Av Jalka - 27 juli 2007 01:04

Detta är min kära dotter Linn till höger med sin kompis Anna. Hon pluggar på media och funderar på att bli grafiker. Hon tar knappast ett steg utan kamera och älskar att fotografer och skapa bilder i fotoredigeringsprogram. Men hon är lite blyg...

Av Jalka - 27 juli 2007 01:01

Tänkte bara presentera min dotter Anna. Nybliven student och fanatisk Guligan som funderar vad livet har att erbjuda. Om någon har ett jobb att erbjuda i Borås så är hon redo...hon har truck körkort och är en hejare på dator samt otroligt påläst och kunnig i allt som har med sport att göra...

Av Jalka - 26 juli 2007 23:41

En dag i november vakna jag och bestämde mig för att erövra tebax min kropp. Efter snart 20 års äktenskap och 30 kg senare var det dax, Så med en stark inre motivation började jag ta långa promenader. Efter ett tag växte tankarna om en aktiv semester och vi hittade en pilgrimsvandring i Spanien. Vi hade hittat resor som anordnades av Vandra och som gjorde att man kunde dela upp vägen till Santiago de Compostela i kortare etapper. Och vi ville testa med en enklare variant till att börja med. Sagt och gjort... nu fick motionen ett mål, jag vandrade fyra till fem gånger i veckan i nästan 5 månader innan jag vågade mig på att börja jogga. På helgerna tog vi och vandrade lite längre. 9 veckor innan vi skulle åka bröt frugan foten och vi trodde vi skulle behöva ställa in...men hon är av segt virke. Så fyra veckor innan vi åkte slängde hon gipset och bet ihop. Vi flög till Bilbao och tillbringade ett dygn med att utforska Guggenheim museet och de vackra omgivningarna .

Självfallet var vi tvugna att testa lite Tapas. Man lär sig snart att Tapas kan vara allt möjligt...men mycket bröd ingår...Men det mättar i solen.


Utanför Guggenheim möter oss blomsterhunden...den är fascinerande..skapad av kitshens "fader" Jeff Koons. 

Väl inne på museet blev jag besviken att en våning för konst var avstängd...Hade gärna viljat se en äkta Dali...han är knepig...men skön på något skruvat sätt...









Men vi fick nöja oss med en installation av tulpaner i plåt...

Polisen konfiskera min kamera...kanske för att jag var framme och knacka på en tulpan...?












Men summan av besöket var att Bilbao...och Guggenheim museet är värt att besöka när man ändå är i närheten...

Efter en skön resdag som börjat klockan 04:00 och inneburit flyg med byte i Frankfurt, och rundvandring så var det trötta kroppar som äntrade sängarna vid 22:00. Nästa dag var det dax för avfärd med buss mot Logrono, den tog ca 2 timmar över bergen på en fin motorväg med vacker utsikt. Logrono är huvudstad i Rioja. Vi var ju ändå här för att vandra så vi vandrade runt i Logrono och hittade pilgrims symbolerna som skulle vara våra vägvisare de följande dagarna. Vi hade valt en etapp som bestod av 130 kilometer vandring under 5 dagar. Hela pilgrimsvandringen på ca: 800 kilometer börjar i Frankrike och slutar i Santiago del Compostela. Vandringen som skulle komma var ganska lagom som en aptitretare för oss icke vandringsvana. Vi skulle vandra från Logrono...genom Riojadalen och avsluta i Burgos. Jag skall berätta mer i kommande bloggar...men vi börjar så här.

Av Jalka - 26 juli 2007 22:47

Moi

Tänkte att jag skulle börja "Blogga". Så det är bara att köra på... Hade tänkt att jag skulle dela tankar... tankar som man har just nu... som varför man vill börja blogga.

För min del är det nog att vilja bli sedd, hörd och kanske förstådd.

Men mest blir det nog en kul grej om det som är skoj just nu.

Och sen vill man väl reta sina fyra tonåringar om att farsan var först...; )

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards