Alla inlägg under juli 2007

Av Jalka - 27 juli 2007 23:48

Moi...Som ni såg igår så presenterade jag våra fyra barn...min fru ser detta som ett andningshål för gubben...så hon vill inte lägga sig i...klok qvinna...inte bara för att hon valt mig. Att blogga blir nog en sorts terapi...Jag har alltid tyckt om att skriva...men mest för mig själv. Jag har publiserat en hel del dikter...anonymt så klart...men att skriva är en form av bikt. Jag kommenterade tidigare fyrbarnsmamman på ett inlägg och förstod återigen vad vi själva gick igenom. Vi... min fru och jag träffades i april 1987, vi förlovades augusti 1987 och gifte oss med pompa och ståt i december 1987. Nu snart 20 år senare har vi fyra tonåringar. Vi fick fyra barn på 5 ½ år. Jag kan skriva under på att karriär och helkvällar med grabbarna var out of question. Men sett i backspegeln var det underbara år. Ibland kan man tycka att vad f... gnäller folk för... men i nästa andetag så förstår man att livet ter sig olika för oss alla. Vi har två flickor och två pojkar och det är roligt...men ack så svårt ibland. Under våra 20 år har vi fostrat 4 barn, köpt ett gammalt soldattorp som vi renoverat, frugan har pluggat och jag har startat eget. Man får skylla sig själv ibland...

Av Jalka - 27 juli 2007 21:38

En reflektion under högtidsstunden i bastun ikväll var en lektion i geografi...Varför är makt och gott placerat till höger...medan mycket annat är till vänster? Som man, familjefar så sitter man längst tillCamino symbol höger i bastun. Där finns kaminen och vattnet till stenarna. Alltså satt patriakalet där. Jesus fick en plats på sin Faders högra sida och Sveriges riksdag styrs av ... På en fotbollsplan är det coolare att vara höger mittfältare... varför?

För 40 år sedan fick man smisk med linjalen om man inte var högerhänt.

Att vänstra är väl inget positivt... Plånboken har man i höger bakficka... men hjärtat sitter till vänster. Min fru ligger på höger sida...snacka om makt!

Vi hade vänstertrafik...nu vet vi bättre...så vi har...

Som sann filosof måste jag väl dra en slutsats... Vi är i samma orienteringstävling... en drar åt höger...andra till vänster...men en dag lämnar vi fram vårat kontrollkort och våran tid mäts...då får vi facit på om vi sprang rätt.

Av Jalka - 27 juli 2007 14:17

Att njuta av Idag går min fru på efterlängtad semester... skönt för henne, det är hon värd. Själv så knatar jag på i två månader till. Men är semester allt?

Skall man inte kunna vila från sitt arbete på kvällar, helger etc. Vem...förutom forskningen säger att man måste ha en vecka att varva ner, en att vila och en för att varva upp. Kan man inte lyssna till sin kropp och njuta av de små solstänken i vardagen. Fåglarnas kvitter vid halv sex en onsdag i maj som får stegen att studsa medans man vandrar till bilen. En tisdagskväll i goa vänners lag på Borås Arena när Elfsborg trycker dit ICA med 3-1. Eller en bastu som fylls med ljus från en ljuvlig kväll i april. Att tro att semestern är något heligt och sakralt som skall få oss att vara lyckliga och ge oss det som resten av året inte kan ge... bullshit. Att leva nu...just nu skänker den bästa återhämtningen. Peter Lemarc sjunger det så bra i sin sång "Små simpla ting".

Av Jalka - 27 juli 2007 12:19

Min systers kompis som jobbar med kultur undrar hur jag som tänkande människa kan läsa så mycket deckare... det är kanske därför!

Deckare läser man, lägger åt sidan och somnar. Man kan läsa dem på tåget, på stranden och självklart när det regnar. Jag vill ge 5 tips på bra deckarförfattare.

1. Peter Robinson - Han skiver om en polis i en småstad som är påhittad, men som hämtar inspiration från Yorkshire. Det finns i daxläget 16 stycken, varav ett fåtal är på svenska. Själv tycker jag om att följa böcker kronologiskt...så det har väl blivit 11 på engelska.

2. Reginald Hill - Hans deckare handlar om Dalziel och Pascoe. Många av hans böcker är filmatiserade och går på lördagar på Kanal9. Att läsa om Dalziel på engelsk slang är en fröjd. Har hämtat ett favorituttryck från honom..."Om man följer efter en åsna får man räkna med att trampa i skiten".

3. Ian Rankin - John Rebus är en egensinnig krimmare i Edingburgh. För ett par år sedan var vi där och följde i hans fotspår runt om i staden.

4. Karin Alvtegen - Hennes böcker lämnar ingen oberörd.

5. Donna Leon - Hennes böcker om livet i Venedig är roliga att läsa. De är lättlästa och diskussionerna mellan paret Brunetti är böckernas behållning...och då skall vi inte glömma alla mattips!

Av Jalka - 27 juli 2007 09:13

Under fotbolls VM förra året var man tvungen att dricka Budweiser då de köpt alla rättigheter till arenorna. Surt sa räven. Men då jag nu njuter av en sommaröl så väljer jag mer än gärna en annan amerikan. Jag har fastnat för Samuel Adams Summer Ale. En öl som skall drickas kall, gärna efter en ljuvlig bastu en fredag kväll. Den är lätt och med en eftersmak av kola så lämnar den en längtan efter ännu en mun. Den passar utmärkt som sällskapsdryck under grillningen och är perfekt till ett kycklingspett.

Av Jalka - 27 juli 2007 08:54

Förra fredagen satt vi fem medelålders män och firade att semestern hade börjat för vissa av oss. Vi badade bastu, grillade och inmundigade diverse ädla drycker medans vi tjötade om livet och vädret. Det var en underbar kväll/natt som inte tog slut förrän klockan blev tre. Vilken syn det var med fem vuxna karlar iförda morgonrock.

En av de sorter vi provade var Aberlour a'bunadah, en single malt från Speyside. Det är en cask strenght med mycket smak som definitivt vinner på att vattnas ner. Där finns en rik sherryton och en underbar färg, med andra ord en whisky att avnjutas bland myggor i våran vackra natur. Om ni tycker att Macallan är bäst så har ni missat något. Macallan är en smart PR kampanj kombinerad med mytbildning. Här pratar vi inte... vi njuter!

Av Jalka - 27 juli 2007 01:08

Vårat minsta lilla barn Joel som snart börjar högstadiet. Han är en social varelse som älksar allt från örter till datorer. Kan göra egna handkrämer av örter som han kokar själv och som fungerar mot torra händer...

Av Jalka - 27 juli 2007 01:06

Mika har precis kommit in på byggprogrammet...igår köade han från klockan 06:00 för att köpa brandskadade kläder på Stadium. Han älskar sport... han spelar fotboll, golf och innebandy...tidigare var det hockey oxå...men nu är det snickeri, moppe kompisar och fotboll som gäller...

Ovido - Quiz & Flashcards