Alla inlägg den 10 november 2008

Av Jalka - 10 november 2008 13:41

Tycker det är intressant att det är ett sådant kortsiktigt tänkande inom vissa klubbar. Se på Kalmar och Elfsborg... de har haft sina tränare länge... de har långa kontrakt på dem... och de är bäst!

En tränare måste få tid... tid att påverka spelarmaterialet, grundträna dem över flera säsonger... sätta sin prägel över försvars och anfallsstrategier... Här har "storklubbar" nada tålamod.

Jag kan nog redan idag säga att nästa säsong kommer IF Elfborg att ha inte bara Sveriges bästa försvarspel... utan oxå Sveriges bästa anfallsspel... sådant tar tid. Och jag blir inte förvånad om Denni Avdic i Elfsborg blir den som vinner skytteligan... Se bara på Ingelsten/vingelben... hade han ett rykte om sig att vara en utpräglad målskytt med potensial att vinna skytteligan? Nä... just det. Men nu vill jag bara sörja för att Norling får klä skott för AIK's "dåliga" säsong... Hallå! De kom femma... med det materialet! Synd att Norling är så utpräglad AIK'are att hans framåtanda och ungdomliga nytänkande mer eller mindre omöjliggör honoom som tilltänkt för en annan svensk klubb. Tror att han hamnar i Brann eller Ålborg inom en vecka! Lycka till Norling från en älskare av fotboll och passion.

Av Jalka - 10 november 2008 11:59

Den 27 april hade jag ett blogginlägg om statistik där jag förutspådde hur Allsvenskan skulle sluta.

Den utgick från ett urval av 13 ligor i Europa och vad som krävs rent resultatmässigt. Sen kombinerade jag det med ett genomsnitt på Allsvenskan de senaste 12 säsongerna.

Som slutsats skrev jag följande...

1. IF Elfsborg 30 19 6 5 57-30 63

För att lyckas med det krävs följande... Ett starkt försvar, ett ännu starkare mittfält och en gedigen spelidé.

Hur det gick vet vi nu... Elfsborg blev visserligen tvåa... men med följande rad...

IF Elfsborg 30 19 6 5 49-18 63.

Tycker ända att min förutsägelse var "hyfsad"...


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards